vrijdag 9 juni 2017

ADHD EN STILLE TIJD (2)

Ben jij  gauw afgeleid tijdens je gebed? Mensen met ADHD hebben dat net een graadje erger. Ik deel twee manieren die mij persoonlijk geholpen hebben om me beter te focussen tijdens mijn gebed.

Eén ding vooraf. Het troost mij dat God van mijn ADHD afweet. Hij begrijpt  mijn worsteling om de juiste focus te krijgen. Psalm 139:

U begrijpt van verre mijn gedachten.
U onderzoekt mijn gaan en mijn liggen,
U bent met al mijn wegen vertrouwd.
Al is er nog geen woord op mijn tong,
zie, HEERE, U weet het alles.


Hieronder de twee manieren die ik gebruik(te)

1. SCHRIJF JE GEBED OP

Jarenlang schreef ik veel van mijn gebeden op in een schrift. Dat betekent dat ik heel wat gebeden-schriften heb liggen. Ik ontdekte, toen ik net tot geloof kwam, dat het heel moeilijk voor me was om "zomaar" te bidden. Als ik mijn woorden opschreef lukte het me beter om me te concentreren.

Tip: Schrijf ook je gebedsverhoringen en dankgebeden op. Op deze manier heb je een naslagwerk van hoe de HEERE je al die tijd geleid heeft.


2. COMBINEER GEBED MET BIJBELLEZEN

De laatste tijd combineer ik mijn gebed met wat ik lees in mijn Bijbel. Ik stop bij een bepaald Bijbelvers om daar een gebed omheen te bidden. In Psalm 103 lees ik bijvoorbeeld dat de HEERE Zich als een vader ontfermt over wie Hem vrezen. Zo'n mooie waarheid om op te reageren via gebed en lofprijs. Een vaste grond om op te pleiten.

Tip: Koester het Woord van God. Vraag of Hij tot je hart wil spreken. Of Hij je door Zijn Geest wil leiden tot een eerlijk gebed en tot dankbare lofprijzing voor Zijn aangezicht.
.
This Is Me

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen